Διατροφή και στοματική υγεία

pkg dental health awareness the tooth friendly diet th

Διατροφή και στοματική υγεία
Το τι τρώμε επηρεάζει το στόμα μας, όχι μόνο στο να οικοδομήσουμε γερά ούλα και δόντια αλλά και συμβάλλοντας στην πρόληψη της τερηδόνας και της ουλίτιδας. Ας μάθουμε λοιπόν ποια είναι η σωστή διατροφή για τα δόντια μας και ποιες τροφές πρέπει να χρησιμοποιούμε με μέτρο ή να αποφεύγουμε.

 

Τα δόντια και το ασβέστιο

Το ασβέστιο είναι ζωτικής σημασίας για την παιδική ηλικία και μέχρι και την εφηβεία όταν τα δόντια σχηματίζονται. Μία διατροφή με επαρκή ποσότητα ασβεστίου μπορεί να αποτρέψει τη φθορά των δοντιών. Μία δίαιτα χαμηλή σε ασβέστιο, οδηγεί τον οργανισμό σε απορρόφηση του συστατικού αυτού από τα δόντια και τα οστά με αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά ο κίνδυνος φθοράς των δοντιών και της εμφάνισης τερηδόνας. Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Periodontology διαπίστωσαν ότι πρόσληψη ασβεστίου μικρότερη από 500 mg ή περίπου στο μισό της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης οδηγούσε σε διπλάσιες πιθανότητες εμφάνισης περιοδοντίτιδας ή ουλίτιδας συγκριτικά με την πρόσληψη της συνιστώμενης δόσης. Ο οργανισμός τροφίμων και φαρμάκων συστήνει 1000 mg ασβεστίου την ημέρα για τις γυναίκες κάτω των 50 ετών και για τους άντρες κάθε ηλικίας και 1200 mg για άνω των 50. Το ασβέστιο βρίσκεται σε γαλακτοκομικά προιόντα, ψάρια ( σαρδέλες σολομό κλπ) και λαχανικά όπως λάχανο και μπρόκολο.

Τα δόντια και η βιταμίνη C

Το σώμα χρειάζεται τη βιταμίνη C για την επιδιόρθωση του συνδετικού ιστού και την καταπολέμηση των λοιμώξεων από τον οργανισμό.  Έρευνα στο State University of New York έδειξε ότι όσοι κατανάλωναν λιγότερο από τη συνιστώμενη δόση των 75 έως 90 mg ημέρα βιταμίνης C  είχαν 25% πιθανότητα εμφάνισης ουλίτιδας. Η ουλίτιδα είναι ήπια μορφή νόσου του περιοδοντίου που προκαλεί στα ούλα ερυθρότητα, φλεγμονή πρήξιμο και αιμορραγία. Τρώγοντας ένα κομμάτι εσπεριδοειδών (πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, λεμόνια) ή ένα ακτινίδιο θα μας βοηθήσει να επιτύχουμε την συνιστώμενη ημερήσια δόση σε βιταμίνη C.

Τραγανά φρούτα και λαχανικά - όπως τα μήλα, τα αχλάδια, το σέλινο και τα καρότα - είναι εξαιρετικά για τα δόντια μας με δύο τρόπους. Η τραγανή τους υφή ενεργεί ως καθαριστικό για τα δόντια, απομακρύνοντας τα βακτήρια που μπορούν να προκαλέσουν πλάκα. Επιπλέον αυτά τα τρόφιμα απαιτούν πολλή μάσηση, η οποία αυξάνει την παραγωγή σάλιου που εξουδετερώνει τα βακτήρια.

Τσάι

Αν και το τσάι μπορεί να λεκιάσει τα δόντια λόγω των χρωστικών που περιέχει εν τούτοις έρευνες έχουν δείξει ότι συστατικά του μπορούν να καθυστερήσουν ή και να αναστείλουν την ανάπτυξη και επέκταση της κοιλότητας που δημιουργείται από τα μικρόβια της οδοντικής πλάκας μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης τόσο της τερηδόνας όσο και της ουλίτιδας.

Τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται

Τα ζαχαρούχα σνακ, ιδιαίτερα κολλώδης καραμέλες και σκληρές καραμέλες που κολλάνε στα δόντια , είναι στην κορυφή της λίστας κάθε οδοντιάτρου από τρόφιμα που πρέπει να αποφθεχθούν . Τα αναψυκτικά παρέχουν ένα διπλό χτύπημα στα δόντια, συνδυάζοντας τη ζάχαρη με τα οξέα που διαβρώνουν την αδαμαντίνη των δοντιών.

Ακόμη και τρόφιμα και ποτά που είναι καλά για τα δόντια μας, όπως το γάλα, περιέχουν σάκχαρα. Δεν έχει σημασία τόσο το τι τρώμε, είναι σημαντικό να βουρτσίζουμε τα δόντια μας αμέσως μετά ή τουλάχιστον να ξεπλένουμε το στόμα μας με νερό. Βουρτσίζουμε δύο φορές την ημέρα χρησιμοποιώντας είτε χειροκίνητη είτε ηλεκτρική οδοντόβουρτσα, νήμα για τα μεσοδόντια διαστήματα , και φυσικά δεν ξεχνάμε το ραντεβού μας με τον οδοντίατρο προληπτικά δύο φορές το χρόνο.

Powered by InfoTime